Jouw Website; Van Madhouse naar Droomvlucht

Wat jij kunt leren van de Efteling en hoe je zo de Ideale Website voor Jouw Klant kunt creëren

Je bent een Unieke Ondernemer en hebt een Unieke Boodschap. Maar hoe verpak je dit nou Helder en Consistent op je website? Hoe zorg je dat de signalen die je afgeeft en indrukken die je achterlaat elkaar continue versterken? In deze blog laat ik zien aan welke drie knoppen jij kunt draaien om ervoor te zorgen dat jouw website kunt transformeren van Madhouse naar Droomvlucht.

Jaren geleden was ik samen met mijn vader in de Efteling. We liepen gezamenlijk over het terrein en gingen willekeurige attracties naar binnen. Zo liepen we ook langs de ‘Vila Volta’. We hadden geen idee wat dit voor attractie zou zijn. We liepen naar binnen en namen plaats in de banken. De boel kwam in beweging. Ik wist niet wat me overkwam. Gingen we nou vooruit of achteruit? Over de kop of toch niet? Het was bizar. En het duurde even voordat ik doorhad wat er nou precies gebeurde.

Het is geen geheim dat attractieparken werken met je zintuigen. Met Vila Volta is dit niet anders. Echter gebeurt het op een manier die ik tot dan toe niet eerder had ervaren. Waar attracties de zintuigen op scherp zetten is de informatie die je hersenen te verwerken krijgen niet tegenstrijdig. Omhoog is omhoog. Omlaag is omlaag. Bij Vila Volta word je echter op het verkeerde been gezet. Wat je ziet en wat je in je maag voelt is tegenstrijdig. Je ogen denken dat je over de kop gaat terwijl dit niet het geval is. Resultaat? Kortsluiting in je hersenen. M’n vader en ik waren verbijsterd. We werden lichtelijk high. Een vrouw schuin achter ons vond het niet zo tof. Ze raakte wat in paniek. Ze wilde eruit. Weg uit deze ‘Madhouse’.

Is jouw website een ‘Madhouse’?

Van de Efteling terug naar jouw website. In hoeverre geeft jouw website tegenstrijdige signalen? Tot op welke hoogte ben je er zeker van dat jouw website geen Madhouse is en jij jouw bezoeker geen kortsluiting geeft? Misschien heb je de zaak technisch prima voor elkaar maar is de route die je klant moet volgen te ingewikkeld. Misschien is het tekstueel goed verwoord maar klopt het beeldmateriaal niet met je boodschap. Laat staan dat je fouten op je pagina hebt, zoals een button die niet juist doorlinkt of een invulformulier die niet werkt. Wanneer dat gebeurt weet je zeker dat je klanten kortsluiting ervaren en wegvluchten. Weg omzet.

Hoe zorg je dat jouw website een Droomvlucht is?

Of vooruit een Python. Afhankelijk van wat je wilt uitstralen zijn beide attracties prima keuzes! Door te zorgen dat jouw website de bezoekers geen tegenstrijdige signalen geeft bezorg je jouw klanten een fijne ervaring. Hoe bereik je dit? Of nog veel liever, hoe zorg je, net als een attractie als ‘Droomvlucht’, dat de signalen en indrukken elkaar continue versterken? Om je boodschap goed voor de bühne te krijgen moet je zorgen dat de volgende drie schijven goed met elkaar samenwerken.

Techniek

Met Techniek bedoel ik dat de achterkant van een website goed verzorgt is. Hoe is het gesteld met de laadsnelheid? Kan google jouw site makkelijk vinden? Is jouw site mobielvriendelijk? Dit klinkt logisch maar er zijn nog steeds sites waarbij dit niet op orde is. Als ondernemer heb je de keuze om dit al dan niet zelf te verzorgen. Dit is niet altijd de meest logische keuze. Zeker niet wanneer je bedenkt dat je aan de achterkant ook constant de boel moet upgraden en zorgen dat alles veilig blijft. Zorg dan voor een goede developer, die je met betrekking tot al deze facetten goed van dienst kan zijn.

Design

Design is een lastige term, omdat het op zoveel punten wordt toegepast. In dit geval bedoel ik met design niet de huisstijl of technisch design aan de achterkant, maar de wijze waarop een klant door de content heen wordt geloodst. Staat elk getoond onderdeel voor de klant op een logische plek? Snapt de bezoeker de volgende stap? Lopen de verschillende stukken content qua verhaal en beleving vloeiend in elkaar over? Dit onderdeel van de opbouw van de website is een fijnmazig werkje, eentje die in mijn beleving meer aandacht verdient dat die het nu vaak krijgt. Hoe organischer en logischer deze voor de klant loopt, hoe beter jij jouw boodschap over de bühne krijgt. Hoe beter jij hierin wordt, hoe meer je hier ook mee kunt ‘spelen’.

Content

Logisch en niets nieuws, met content bedoel ik alle inhoud van jouw website. Daarmee bedoel ik ook de wijze waarop je de content verpakt. Kleuren, fonts, huisstijl, video, tekst, tone of voice, you name it. De verhalen van jouw product of dienst. De verhalen van jouw klant. Van pay-off naar contactpagina en alles ertussen in.

Werken aan de helderheid in jouw boodschap

Het moge duidelijk zijn dat het creëren van een heldere en consistente boodschap verder gaat dan dat ene stukje tekst op de homepage. Hoe beter je in staat bent techniek, design en content met elkaar te laten samenwerken des te beter zullen bezoekers jouw website ervaren en waarderen. Besteed hier tijd aan. Dit zal zich terugbetalen. Zichtbaarheid start bij helderheid. Onduidelijkheid, op welk niveau dan ook, creëert verwarring. Weg klant. Jouw boodschap wordt niet gehoord, je blijft onzichtbaar. Wil je persoonlijke tips die ervoor zorgen dat de online beleving van jouw klanten een droomvlucht wordt? Vraag hier een gesprek met me aan.

cover jose

Gratis worksheets: Onzichtbaar?

Geef je boodschap kleur!
!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.